vrijdag 26 augustus 2011

La diferencia entre Bélgica y Bolivia

Dit blog bericht is iets later als normaal, mijn verontschuldigingen hiervoor. Zondag was nogal een drukke dag en door met mama en papa te skypen was ik vergeten dat ik jullie ook nog op de hoogte moest houden.
Aangezien mijn doen en laten hier in een vast ritme zit en ik nog steeds geen hobby heb ( ben er mee bezig) ga ik jullie niet vervelen met herhalingen van  herhalingen!

Wat ik wel ga doen in dit blog bericht is de verschillen tussen België en Bolivia opnoemen op vlak van mensen, eten, cultuur, geloof en al de rest waar ik kan opkomen.
  1. Snickers smaken anders dan in België, minder noot achtig en minder caramel.:(
  2. Bier is hier even duur als in België sterke drank goedkopen. Voor een fles Havana Rum Special betaalde we 200Bs dus zo een 20€.
  3. Chocolade is hier AF-SCHUW-E-LIJK! Een blokje suiker zal ik het noemen.
  4. Water van hetzelfde, heeft echt een mega rare smaak buiten het water va Vital is nog goed.
  5. Manderijnen, banaan, appelsienen, watermeloen, druiven, papaya,... zijn hier veel veel veel veel veeeeel lekkerder als in België. Meer smaak, sappiger, verser en duidelijk onberwerkt. Groenten zijn ook lekker maar niet veel verschil omdat de groeten bij ons toch goed gekweekt worden.
  6. Ik heb in mijn leven nog nooit zoveel fastfood gegeten als in deze anderhalve maand. En neen ik ben nog niets verdikt.
  7. De eerste plaats waar ze onze frietjes met respect namaken maar natuurlijk net zo goed als in België maar toch voor een jaar kan ik er wel mee leven.
  8. Mensen prefereren hier ongezond boven gezond, dus goedkoop boven duur. Wij eten liever bio en gezond dus duurder dan iets moeten uit te halen.
  9. Families komen hier elke zondag samen en  is dat nu met de kinder, onkels, tantes, vrienden,... elke zondag is het familie dag!
  10. Mensen zijn heel bescheiden over wat ze verdienen en hoe ze leven, in België weet iedereen alles van elkaar.
  11. Politieke meningen worden hier dan goed geuit, de evo is dan ook bij de meerderheid van de bevolking niet gewilt. Mensen praten over hun politiek standpunt in België ligt dit nogal gevoelig.
  12. Iedereen staat klaar om elkaar te helpen en is altijd even vriendelijk.
  13. Er leven misschien 20 verschillende cultuuren in 1 stad veredevol of toch zo vredevol mogelijk samen.
  14. Folklore is hier allesbehalve saai ( aloewel bokrijk is cool maar toch). Meer dan 70 folkloristische dansen volgens mijn zus. Met als coolste TINKU!
  15. Zoveel verschillend eten, natuurlijk door al de verschillende cultuuren.
  16. Trufi's, het meest handige openbaarvervoermiddel ever.
  17. Mensen zijn hier heel open over hun geloof en gaan regelmatig naar de kerk, bij het paseren van de kerk maken ze zelfs een kruisteken.
  18. Kinderen discuteren zelfs over het bestaan van Jezus en zijn daden.
  19. Boliviaanse mis is eigenlijk best wel cool, met gezang en gepreek en veel jeugd.
  20. In 1 provincie heb je gebergte, hoogvlakte en laagvlakte.
Tot zo ver de verschillen waar ik nu kan opkomen, wanneer me iets te binnen valt zal ik het erbij zetten.

Wat mij in deze maand nog iets is opgevallen en wat het er ook niet makkelijker opmaakt is dat ik het gevoel heb dat ik mezelf moet herontdekken. Ik de persoon die dacht dat ze alles wist van zichzelf en zich helemaal kende komt nu op een punt waar het lijkt helemaal niet te zijn. En dat maakt het er niet makkelijker op. Ik besef dat ik op sommige vlakken al anders denk maar andere dingen worden dan weer 100% bevestigd. het is zo een aan en af gedoe dat ik er heel onzeker van word. En Michelle Defooz die onzeker wordt, ik had het niet durven denken maar dat is de deel van de ervaring zeker.
Ik heb eigenlijk gewoon zin om een paar dagen iets heel uitputtend te doen zoals stappen naar scherpenheuvel maar dan hier in Bolivia. Om alles eens op een rijtje te zetten en mijn gedachten te legen.
Fysiek zit ik in Bolivia maar mentaal zit ik nog te veel in België. Ben blij dat ik op mijn blog mijn alles kan uiten voor een jaar en achteraf jullie berichtjes op facebook met goede moed en steun, doet deugd!

Adios Amigos y familia!
Te quiero muchu y te extraño!

<3

2 opmerkingen:

  1. Dag Michelle

    Hoe cool dat we je avonturen kunnen volgen via deze blog. Fijn dat je ook je eigen evolueren meegeeft; hopelijk helpt dat neerpennen je om sommige gebeurtenissen en ervaringen beter te plaatsen en te relativeren. Ik vind het wel grappig om te lezen hoe je verantwoordelijkheidszin, je moeite hebben met onrechtvaardigheid en je spontaniteit, die ik herken vanop het VTI, ook hier weer botsen met de realiteit. Maar bovenal merk ik dat je het reuze naar je zin hebt en ik ben er zeker van dat deze uitwisseling je op alle vlakken een boost zal geven.

    groetjes,

    E. Jeuris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag lieveke, ik ben blij dat er nog mensen zijn die jou zo appreciëren als ik doe. <3<3<3<3<3<3

    BeantwoordenVerwijderen